این مرکز از سال 1374 در مرکز شهر فعالیت خود را در زمینه ی فعالیتهای فرهنگی هنری و ادبی آغاز نمود.

در دیماه 1396 کل ساختمان بازسازی شد و تا کنون به برگزاری  کارگاهه های  فرهنگی  وهنری ادامه داده است .

 در حال حاضر این مجموعه دارای 13703 جلد کتاب در فضایی به مساحت   850 متر مربع دارای  یک سالن برای مطالعه ی کودک و نوجوان می باشد و دو کارگاه می باشد.

خدمات مرکز : اجرای فعالیتهای فرهنگی ویژه اعضا ی حقیقی و مجازی

برگزاری کارگاههای تخصصی بر خط استانی

بخش های مرکز : کتابخانه کودک و نوجوان ، سالن آمفی تئاتر در مساحت 200 متر مربع

اتاق مربوط به واحد کارشناسی به مساحت 28 متر مربع

امکانات ویژه : سالن مطالعه ی کودک و نوجوان /سالن آمفی تئاتر /کارگاه هنری

امکانات کارگاهی : دو کارگاه هنری دارد

خدمات فراگیر : ندارد

روز و ساعت فعالیت : مرکز در یک نوبت صبح ها از ساعت هشت تا 13فعال است

روزهای زوج اعضای دختر و روزهای فرد اعضای پسر

پرسنل :کارشناس حوزه ی امیدیه/ 1 مربی مسئول/ 1 مربی فرهنگی/ 1 نفر نیروی خدمات

شرایط عضویت : داشتن سن حداقل 6 سال تا 17 سال  و پرداخت شهریه 12000 تومان برای عضویت  در مرکز حقیقی و 1000 تومان برای عضویت در مرکز مجازی

.....................................................................................................................................

نشانی : خوزستان – امیدیه – خیابان ارشاد – روبروی منازل فرهنگی –

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک امیدیه

تلفن :06152622777

مسئول مرکز : منصوره محمدی

 

 

اخبار مرکز:

 

  • 1400/05/31 - 17:40
  • تعداد بازدید: 5781
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شعر و شاعری را باید به‌عنوان یک مسئولیت نگاه کرد

علیرضا حکمتی شاعر و منتقد ادبی کرمانشاهی گفت: کسانی که وارد دنیای شعر و شاعری می‌شوند، باید به عنوان یک مسئولیت به این مقوله نگاه کنند و در برابر جریان‌ها و اتفاقاتی که در اطرافشان می‌گذرد، نگاه تیزبینانه، موشکافانه و حساس‌تری داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، علیرضا حکمتی، شاعر و منتقد ادبی کرمانشاهی بعد از ظهر شنبه 30 مردادماه در هفتیمن نشست مجازی انجمن شاعران نوجوانِ مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر که با عنوان «آیینه‌های ناگهان» گفت: افرادی که وارد دنیای شعر و شاعری می‌شوند، باید به عنوان یک مسئولیت به این مقوله نگاه کنند و در برابر جریان‌ها و اتفاقاتی که در اطرافشان می‌گذرد، نگاه تیزبینانه، موشکافانه و حساس‌تری داشته باشند.

حکمتی افزود: گذراز احساسات سطحی، دوست داشتن و دلبستگی، نگاه و توجه ویژه به زندگی و مرگ و حساس بودن شاعران نوجوان به وقایع اطراف‌شان، همه نشان از اندیشه بزرگ و مسئولیت‌پذیری آنان در مقابل زندگی دارد.

این منتقد ادبی ضمن ابراز خرسندی از خوانش اشعار نوجوانان در این نشست، با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری به خوبی در شعرها دیده می‌شود، عنوان کرد: در بسیاری از شعرهایی که امروز نوجوانان شاعر خواندند، حوادث تلخ و شیرین اعم از غمگین بودن از اتفاق‌های ناگوار و خوشحال بودن از رویدادهای آینده در اشعار آنان دیده می‌شود و بیانگر این موضوع است که نوجوانان به دوره تکامل یعنی دورانی که با مسائل زندگی و مسئولیت رو به رو می‌شوند، رسیده‌اند.

شاعر مجموعه «رد پای آبی عشق» در  بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: هرچند در بحث‌های ادبی، شعری به نام قطعه و طرح ادبی وجود دارد، اما برای نزدیک کردن شعرمان به شعر سپید باید با فاصله گرفتن از قطعه ادبی، رعایت ایجاز و حذف حشو و زوائد، بتوانیم چند پله از آن بالاتر برویم، شعرمان را بخوانیم و در قسمت‌هایی که فکر می‌کنیم توضیحات روشن است، با اضافه کردن آرایه‌های ادبی چون اغراق و تشبیه به شعر آن را به مرز شعریت برسانیم.

این شاعر کرمانشاهی درخصوص آشنایی‌زدایی در شعر اینگونه توضیح داد: در آشنایی‌زدایی باید جای کلمات را عوض کنیم و تلاش کنیم کلمات را از جایی که از نگاه همیشگی انسان‌ها دور است، دوباره بنشانیم و نیز اتفاق‌های قراردادی را بشکنیم و باعث شویم که انسان‌ها به چیزهای تکراری نگاه دوباره‌ای داشته باشند.

شاعر مجموعه «درخت تنها ماند» یادآور شد: شاعر باید با گفتن جملات بدیع مخاطب را به سمت شعر کشانده و او را به اندیشه‌گرایی وادار کند؛ چون اگر موضوع روشن و ساده‌ای تحویل خواننده دهد، با نثر معمولی هیچ تفاوتی ندارد. وقتی کلام از سطح معمولی به ادبی برسد، در آن زمان است که شعر آغاز شده و مخاطب نسبت به شعر توجه و حساسیت بیستری پیدا می‌کند.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت